021-91093903
ثبت درخواست تعمیر
logo

امداد آی پی

نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-91093903

علت یکسره شدن جاروبرقی

علت یکسره شدن جاروبرقی

یکی از پر استفاده ترین لوازم خانگی، دستگاه جاروبرقی می باشد. دفت و توجه به این مقالات احتمال خرابی و تعمیر جاروبرقی را کاهش خواهد داد. لازم است بدانید که در زمان کار با جاروبرقی این امکان وجود دارد که مشکلات مختلفی از جمله یکسره شدن به وجود آید. اگر به دنبال علت یکسره شدن جاروبرقی خود هستید، این مطلب را از دست ندهید. امداد آی پی به شما کمک خواهد کرد تا به صورت تخصصی علت یکسره شدن جاروبرقی خود را عیب یابی کنید.

کاربر گرامی، چناچه در مورد عیب یابی و تعمیر جاروبرقی خود در مورد مشکل یکسره شدن، سوالی دارید، می توانید آن را در انتهای مطلب با تکنسین های امداد آی پی درمیان بگذارید.

علت یکسره شدن جاروبرقی چیست؟

یک سره شدن جاروبرقی

 

برخی از جاروبرقی ها، پس از مدتی استفاده، دچار ایرادات مختلفی از جمله یکسره شدن می شوند. در این حالت شما به محض زدن سیم و دو شاخه به پریز برق، متوجه خواهید شد که جاروبرقی روشن می شود. در این زمان کلید روشن و خاموش هیچ فعالیتی نداشته و از کار افتاده است. توصیه می کنیم که حتما نحوه باز کردن قاب جاروبرقی را به خوبی یاد بگیرید تا بتوانید مشکل پیش آمده در جاروبرقی را چک کنید.  لازم به ذکر است که موارد مختلفی را می توان به عنوان دلیل یکسره شدن‌ جاروبرقی نام برد که در ادامه از آن ها نام برده ایم و به صورت کامل هر کدام را شرح داده ایم:

  • خرابی کلید روشن و خاموش جاروبرقی
  • استفاده طولانی مدت از جاروبرقی
  • داغ کردن موتور و قطعات داخلی جاروبرقی
  • کشیدن سیم جاروبرقی
  • نیم سوز شدن موتور جاروبرقی و سوختن موتور جاروبرقی
  • خرابی رله جاروبرقی

خرابی کلید روشن و خاموش دلیل یکسره شدن جاروبرقی

زمانی که به دنبال دلیل یکسره شدن جاروبرقی خود هستید، اولین کاری که باید انجام دهید، بررسی سلامت کلید روشن و خاموش می باشد. این امکان وجود دارد که استفاده نادرست از این کلید، باعث خرابی آن شود. شما لازم است حتما نکات نگهداری از جاروبرقی را رعایت کنید.

برای حل مشکل یکسره شدن جاروبرقی، باید از طریق مراحل زیر اقدام کنید:

  • ابتدا سیم و دو شاخه جاروبرقی را از پریز برق جدا کنید.
  • قطعه کلید روشن و خاموش جاروبرقی را جدا نمایید.
  • حال آن را با یک اهم متر بررسی کنید.
  • در صورتی که کلید در حالت خاموش بوده و اهم متر عدد 0 را نشان می دهد، باید برای تعویض آن اقدام کنید.

استفاده طولانی مدت باعث یکسره شدن می شود

یکی از مواردی که می توان به عنوان علت یکسره شدن جاروبرقی نام برد، استفاده طولانی مدت و مداوم از دستگاه می باشد. لازم به ذکر است که باید پس از هر 10 دقیقه استفاده از جاروبرقی، مدت زمانی بین 3 تا 5 دقیقه را به آن استراحت دهید. همین طور اگر فضایی که جارو می زنید بسیار بزرگ است، می توانید آن را به بخش های کوچک تری تقسیم کنید و هر چند دقیقه یکبار به جاروبرقی خود استراحت دهید تا فشار زیادی به موتور وارد نشود.

در این مورد می توانید از مقاله نحوه صحیح جارو کشیدن استفاده کنید، تا آسیب کم تری به جاروبرقی شما وراد شود.

داغ کردن موتور و قطعات جانبی دلیل یکسره شدن  است

روشن و خاموش شدن جاروبرقی با اتصال مجموعه ای از قطعات داخلی و فرمان آن ها انجام می پذیرد. در صورتی که هر یک از این قطعات و مخصوصا موتور جاروبرقی داغ شوند، به مرور زمان کیفیت و کارایی خود را از دست می دهند. یکی از عوامل مهمی که باعث داغ کردن موتور و قطعات داخلی جاروبرقی می شود، عوض نکردن به موقع پاکت جاروبرقی می باشد.

توجه داشته باشید که باید پیش از هر بار استفاده از جاروبرقی، پاکت آن را بررسی کنید تا در صورت پر بودن، اقدام به تعویض پاکت جاروبرقی خود کنید. علاوه بر پاکت جاروبرقی، فیلتری نیز در داخل دستگاه تعبیه شده است که در صورت پر شدن، باعث داغ شدن موتور خواهد شد.

کشیدن سیم دستگاه و ارتباط آن با یکسره شدن جاروبرقی

کشیدن سیم جاروبرقی

برخی از جاروبرقی ها، بعد از مدتی استفاده سیستم کششی سیم برقشان دچار مشکل خواهد شد. از این رو مصرف کننده در زمان درآمدن سیم، آن را به سرعت به بیرون می کشند. این کار می تواند باعث آسیب رساندن به قسمت انتهایی سیم شود، همچنین سیم جمع کن را نیز تحت فشار قرار می دهد و ممکن است نیاز به تعمیر سیم جمع کن باشد. در صورتی که می خواهید این علت یکسره شدن جاروبرقی خود ر ابرطرف کنید، بهتر است در زمان بیرون کشیدن سیم جاروبرقی، این کار را به آرامی انجام دهید.

آیا نیم سوز شدن موتور دلیلی بر یکسره شدن جاروبرقی است؟

نیم سوز شدن موتور، از دیگر عوامل یکسره شدن جاروبرقی می باشد. دلایل مختلفی برای نیم سوز شدن موتور جاروبرقی وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توانیم به نوسانات برق اشاره کنیم. لازم است بدانید که نیم سوز شدن موتور جاروبرقی ایرادی رایج نیست و در صورت مشاهده باید عیب یابی و تعمیر موتور جاروبرقی را آغاز کنید. شما می توانید با دست گذاشتن بر روی بدنه جاروبرقی و شدت گرمایی که از دستگاه منتشر می شود، به نیم سوز شدن موتور جاروبرقی پی ببرید. البته لازم به ذکر است که استشمام بوی سوختگی و یا بود بد می تواند از دیگر نشانه های نیم سوز شدن موتور جاروبرقی باشد.

برای یافتن علت یکسرگی خرابی رله را بررسی کنید

در بسیاری از جاروبرقی ها، علاوه بر کلید روشن و خاموش، قطعه ای ظریف تعبیه شده است که رله نام دارد. این قطعه در جهت قطع و وصل جریان برق ولتاژ بالا مورد استفاده قرار می گیرد. نوسانات جریان برق، خاموش روشن کردن بی مورد دستگاه و کارهایی اینچنینی، می تواند موجب خراب شدن رله و در نهایت یکسره شدن جاروبرقی شود. با کمک آموزش باز کردن موتور جاروبرقی می توانید مشکل پیش آمده را مورد بررسی قرار دهید.

شما می توانید سلامتی رله را با یک اهم متر مورد بررسی قرار دهید در صورتی که مهارت کافی در انجام این کار را ندارید، به شما پیشنهاد می دهیم که از تعمیرکاران امداد آی پی کمک بگیرید.

برای جلوگیری از یکسره شدن این موارد را رعایت کنید

در صورتی که علت یکسره شدن جاروبرقی خود را پیدا کردید، به شما توصیه می کنیم که با توجه به این نکات، از صرف هزینه های بیش تر برای عیب یابی و تعمیر جاروبرقی جلوگیری کنید:

  • پیش از هر بار استفاده از جاروبرقی، حتما کیسه جاروبرقی را تخلیه کنید.
  • از پر شدن و مسدود شدن فیلتر جاروبرقی جلوگیری کنید.
  • از وارد کردن ضربه به کلید روشن و خاموش جاروبرقی به شدت خودداری کنید.

رفع مشکل یکسره شدن جاروبرقی

برای رفع این مشکل اقدامات زیر را انجام دهید:

  • دستگاهتان را باز کنید
  • کلید و قسمتی که در آن وصل شده را به خوبی تمیز کنید.
  • کارایی کلید را بررسی کنید.
  • در صورت حل نشدن مشکل از تکنسین های امداد آی پی کمک بگیرید.

تست موتور جاروبرقی

ممکن است هنگام روشن کردن جاروبرقی متوجه شوید که صدای تق تق از آن بیرون می‌آید. اگر تنها صدایی که از جارو می‌شنوید همین صدا است، احتمالاً موتور جاروبرقی شما خراب شده است. با توجه به نقش مهمی که جاروبرقی در تمیز کردن خانه دارد، مهم است که به سلامت آن توجه ویژه‌ای شود.

تست دوره‌ای موتور جاروبرقی و سرویس مرتب آن در افزایش طول عمر دستگاه مؤثر است. اگر از جاروبرقی به‌درستی استفاده شود و از لحاظ کارکرد نیز به طور مرتب چک شود، مشکلات کوچک سریع‌تر شناسایی شده و رفع آنها راحت‌تر خواهد بود. چنین وضعیتی احتمال کارکردن جاروبرقی برای دوره‌ای طولانی‌تر را بیشتر خواهد کرد

استشمام بوی سوختگی

استشمام بوی سوختگی جاروبرقی یکی از علائم آشکاری است که در مورد سوختن موتور جاروبرقی هشدار می‌دهد. اگر در هنگام استفاده از جاروبرقی متوجه بوی سوختگی شدید، به احتمال زیاد موتور جاروبرقی با اختلالی روبه‌رو شده است. در این شرایط سریعاً جاروبرقی را خاموش کرده و به بررسی و عیب‌یابی موتور جاروبرقی بپردازید. می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید یا از یک تکنسین کمک بگیرید.

کم و زیاد شدن دور موتور جارو برقی

به طور کلی دلایل زیادی باعث بروز این مشکل می‌شود که باید آنها را ریشه‌یابی کنید. هر کدام از دلایل ایجاد این مشکل، راهکارهای مخصوص به خود را دارد که بد نیست با آنها آشنا باشید که شاید خودتان بتوانید مشکل دستگاه‌تان را برطرف نمایید.

اکثر افراد بدون اینکه دقت خاصی به این مشکل داشته باشند، به طور مرتب به کار خود ادامه می‌دهند. این موضوع باعث می‌شود تا احتمال سوختگی کامل موتور جاربرقی زیاد شود.

با امداد آی پی همراه باشید تا بتوانید جاروبرقی خود را عیب یابی کنید.

موارد زیر از علل کم و زیاد شدن دور موتور جاروبرقی است :

  • معیوب بودن کیسه جاروبرقی

  • نیم سوزشدن موتور جاروبرقی

  • گرفتگی لوله و اتصالات جاروبرقی


5/5 - (1 امتیاز)
دیدگاهی بنویسید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید
کامنت خود را وارد کنید
به مشاوره نیاز دارید؟
تماس بگیرید 021-91093903
فرم درخواست تعمیر