021-91093903
ثبت درخواست تعمیر
logo

امداد آی پی

نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-91093903

تعویض موتور شستشوی ماشین ظرفشویی

تعویض موتور شستشوی ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی وسیله بسیار مهمی است که باید حتما نحوه استفاده از آنرا به خوبی بلد بود. یکی از قطعات مهمی که در ماشین ظرفشویی یافت می شود، موتور شست و شو است. وظیفه اصلی این قطعه این است که آب مورد نیاز فرایند شست و شو را تامین نماید. اگرکه این موتور مشکل داشته باشد و یا اینکه درست کار نکند، آب به آبپاش ها و بازو های ماشین ظرفشویی نمی رسد و فرایند شست و شو شروع نمی شود. به همین منظور زمانی که متوجه خرابی موتور شدید، حتماً باید نسبت به تعویض موتور شستشوی ماشین ظرفشویی اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره با ادامه مطلب در سایت امداد ای پی همراه ما باشید.

گاربران گرامی؛ چنانچه نظر و یا تجربه به خصوصی در مورد تعویض موتور شستشوی ماشین ظرفشویی دارید می توانید با به اشتراک گذاشتن نظر خود در بخش دیدگاه ها در انتهای همین مقاله به گفتمان با متخصصین امداد آی پی بپردازید.

نشانه های خرابی موتور شست و شو و وسایل مورد نیاز تعویض موتور شستشوی ماشین ظرفشویی چیست؟

موتور ماشین ظرفشویی

قبل از اینکه بخواهید موتور شست و شو خود را عوض کنید، ابتدا باید مطمئن شوید که موتور حتماً خراب شده است و مشکل از سایر قطعات ماشین ظرفشویی نیست.

برای اینکه بفهمید موتور خراب شده است یا نه، ببینید که آیا نشانه های زیر در ماشین ظرفشویی شما وجود دارد یا نه:

  1. در صورتی که از ماشین ظرفشویی شما صدا وزوز بلند شود، خرابی از موتور شست و شو است.
  2. در فرایند شست و شو از ماشین ظرفشویی صدا جیغ مانند شنیده می شود.
  3. آب در ماشین ظرفشویی بخوبی پخش و اسپری نمی شود.

بعد از اینکه مطمئن شدید مشکل از موتور شست و شو ماشین ظرفشویی است، باید موتور را تعویض نمایید.

برای اینکار ابتدا باید لوازم لیست زیر را تهیه کنید:

  1. موتور شست و شو جدید که با ماشین ظرفشویی شما همخوانی داشته باشد
  2. بست های فلزی جهت بستن موتو شست و شو
  3. مجموعه ای از پیچ گوشتی ها. مدل ستاره ای بهترین گزینه است
  4. انبردست سالم

بعد از اینکه وسایل بالا را تهیه کردید، باید مراحل تعویض موتور شستشوی ماشین ظرفشویی را شروع کنید.

مرحله اول در آموزش تعویض موتور شستشوی ماشین ظرفشویی این است که نکات ایمنی را رعایت کنید.برای اینکار ابتدا باید سیم برق ماشین ظرفشویی را از پریز برق بیرون بکشید تا برق ماشین ظرفشویی قطع شود.این کار جهت جلوگیری از برق گرفتگی و آسیب رسیدن به خود یا ماشین ظرفشویی تان می شود.

گام اول نحوه تعویض موتور شستشوی ماشین ظرفشویی

برای اینکه بتوانید خودتان موتور شست و شوی دستگاه را تعویض کنید باید که با محل قرارگیری موتور شست و شو آشنا شوید تا بتوانید به سادگی موتور را عوض کنید. به همین منظور باید بدانید که موتور شست و شو در پشت ماشین ظرفشویی قرار دارد.

برای شروع مراحل تعویض موتور شستشوی ماشین ظرفشویی باید ابتدا ماشین ظرفشویی را به پشت قرار دهید. زمانی که این کار را انجام می دهید، آبی که در ماشین ظرفشویی وجود دارد خالی می شود.

به همین دلیل ابتدا سبد پایینی موجود در ماشین ظرفشویی را خارج کنید و فیلتر را نیز باز کنید.سپس آب داخل ماشین ظرفشویی را با استفاده از اسفنج پاک کنید.

در این مرحله شلنگ آب را از ماشین ظرفشویی جدا کنید.حالا می توانید ماشین ظرفشویی را به پشت قرار دهید.

مرحله دوم، درآوردن صفحه زیرین

در این مرحله ابتدا باید پنل زیری را از ماشین ظرفشویی خارج نمایید. این کار در مدل مختلف ماشین ظرفشویی تفاوت دارد.ابتدا سعی کنید که پیچ های زیری را باز کنید و بعد از باز کردن پیچ ها پنل را خارج نمایید.در مدل هایی از ماشین ظرفشویی پیچ هایی نیز در سمت پشتی پنل تعبیه شده اند.

زمانی که می خواهید پنل را از ماشین ظرفشویی خارج کنید، دقت داشته باشید که سنسور آنتی-فلود برروی پنل ماشین ظرفشویی نصب شده باشند.

سیم های سنسور را از پنل جدا کنید تا به راحتی بتوانید پنل را جدا کنید و سنسور دچار مشکل نشود.

خارج کردن پمپ اصلی ماشین ظرفشویی

زمانی که پنل ها و سیم ها را از ماشین ظرفشویی جدا کردید می توانید پمپ اصلی ماشین ظرفشویی را مشاهده کنید. این قطعه یکی از مهم ترین قطعات موجود ماشین ظرفشویی می باشد.

  • همچنین دقت داشته باشید که این قطعه از پمپ تخلیه بزرگتر است پس آن را با پمپ تخلیه اشتباه نگیرید.از آنجا که پمپ اصلی مانع دستیابی به موتور شست و شو می شود، ابتدا باید آن را از ماشین ظرفشویی خارج نمایید.
  •  ابتدا پمپ اصلی را باز کنید. برای این کار پیچ های پمپ را باز و سیم های متصل به آن را جدا کنید. زمانی که در حال جدا کردن سیم ها هستید دقت داشته باشید تا به آن ها آسیبی وارد نکنید.
  • مرحله بعدی تعویض موتور شستشوی ماشین ظرفشویی، خارج کردن پمپ شست و شو می باشد
  • حالا زمان آن رسیده است که پمپ شست و شو را بیرون بیاورید. قبل از اینکه شروع به کار کنید از اتصالات الکتریکی عکس بیاندازید تا محل قرارگیری آن ها را فراموش نکنید.
  • زمانی که در حال جدا کردن موتور پمپ را از جایگاهش هستید، متوجه خواهید شد که پمپ با استفاده از کلیپس فنری به بدنه متصل شده است. برای خارج کردن ابتدا باید فنر را جدا کنید. در هنگام انجام این کار باید مواظب دستان خود باشید تا بریده نشوند.توصیه می شود از دستکش استفاده نمایید.
  • حالا شلنگ های متصل به آن را جدا کنید. برای جدا کردن شلنگ ها ابتدا بست های فلزی را با استفاده از انبردست بیرون بکشید. شما دوباره نمی توانید از این بست ها استفاده نمایید به همین دلیل باید قبل از شروع مراحل تعویض موتور شستشوی ماشین ظرفشویی چند بست فلزی تهیه کنید.

خارج کردن پمپ شست و شو

در این مرحله لازم است پمپ یا موتور شستشو قدیمی را از دستگاه خارج کرده و با یکی نو جایگزین کنید.

زمانی که از دلایل خراب شدن پمپ ماشین ظرفشویی حرف میزنیم، منظورمان پمپی است که برای تخلیه فضولات ماشین ظرف شویی در آن تعبیه شده است.

  • پمپ تخلیه قطعه ای مهم در ماشین ظرفشویی است. کاربرد این پمپ به این شکل است که موقع شستشوی ظروف آب کثیف حاصل از شست و شوی ظرف ها را به بیرون از ماشین ظرفشویی هدایت میکند.
  • باید بدانید تا زمانی که تخلیه آب کثیف به درستی و بدون اشکال صورت بگیرد و این عمل دچار ایراد نشود، ماشین ظرفشویی از عملکرد مناسبی برخوردار می باشد.در غیر این صورت شما در استفاده از دستگاه به مشکل برمیخورید.
  • همانطور که گفتیم پمپ تخلیه در ماشین ظرفشویی قطعه ای بسیار مهم و ضروری محسوب میگردد. به همین خاطر است که شرکت های سازنده ماشین ظرفشویی به کیفیت این قطعه اهمیت زیادی می دهند.
  •  در صورتی که این قطعه به مشکل بخورد، باعث عدم کارکرد درست ماشین ظرفشویی میشود و ماشین ظرفشویی نمیتواند به خوبی آب کثیف را تخلیه کند.
  •  در صورت بروز این مشکل حتی ممکن است ماشین ظرفشویی را خاموش شود. با خرابی این قطعه به شما ارور آن روی دستگاه شما نمایش داده میشود.

مرحله آخر، قرار دادن موتور و بستن دوباره اتصالات

زمانی که پمپ یا موتور شست و شو قدیمی خود را بیرون آوردید، موتور شست و شو جدید را در جایگاهش قرار دهید. سپس کلیپس فنری موجود در آن قسمت را به پشت موتور وصل کنید.

  • برای این کار می توانید از محل اتصال کلیپس عکس بگیرید تا بعد از جدا کردن کلیپس از موتور قدیمی به مشکل برنخورید.
  • برای اینکه کلیپس را از موتور قدیمی خود را خارج کنید کافی است که آن را در جهت عقربه های ساعت و برای بستن آن را را در جهت خلاف عقربه های ساعت بچرخانید.
  • سپس مراحل قبل را از آخر به اول انجام دهید و ماشین ظرفشویی خود را دوباره سرهم کنید و آن را تست کنید.

نتیجه گیری از این مقاله

موتور شست و شو یکی از قطعات اصلی موجود ماشین ظرفشویی است و در صورتی که این قطعه خراب شود، تمام فرایند شست و شو ظروف دچار مشکل میشود. وظیفه این موتور این است که آب را به بازو های آبفشان ماشین ظرفشویی برساند. در صورتی که از ماشین ظرفشویی شما صدایی غیر عادی می دهد، یا در صورتی که بازو آبفشان کار نمی کند باید موتور ماشین ظرفشویی خود را عوض کنید. برایاین کار باید 5 مرحله مختلف را طی کنید تا بتوانید موتور را تعویض کنید. میتوانید اگر خودتان نمی توانید که وارد عمل شوید پیشنهاد می کنیم که از مایندگی تعمیر ماشین ظرفشویی در تهران سایت امداد ای پی کمک بخواهید.


امتیاز
دیدگاهی بنویسید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید
کامنت خود را وارد کنید
به مشاوره نیاز دارید؟
تماس بگیرید 021-91093903
فرم درخواست تعمیر