021-91093903
ثبت درخواست تعمیر
logo

امداد آی پی

نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-91093903

علت خرابی لامپ مگنترون ماکروفر

علت خرابی لامپ مگنترون ماکروفر

یکی از لوازمی که امروزه در تمام خانه ها یافت میشود، ماکروفر است. ماکروفر یکی از بهترین لوزام خانگی است که کارایی بسیار زیادی دارد. این وسیله از قطعات و اجزای گوگانی تشکیل شده است که هرکدام از آنها وظیفه مخصوصی دارند. یکی از قطعات نسبتاً مهم ماکروفر لامپ مگنترون ماکروفر است. امروز در این مقاله قصد داریم به بررسی علت خرابی لامپ مگنترون ماکروفر بپردازدیم و این مشکل را برای شما برطرف کنیم.

کاربران گرامی؛ در صورت داشتن هرگونه پرسش یا نظر به خصوص در مورد علل خرابی لامپ مگنترون ماکروفر می توانید با به اشتراک گذاشتن پرسش یا نظر خود در بخش دیدگاه ها در اینتهای همین مقاله به گفتمان با متخصصیین سایت تعمیرات لوازم خانگی امداد آی پی بپردازد.

لامپ مگنترون ماکروفر چیست و چه وظیفه ای دارد؟

قبل از اینکه به بررسی علت خرابی لامپ مگنترون ماکروفر بپردازیم، خوب است که با این قطعه کمی آشنا شویم.

  • لامپ مگنترون لامپی از مدل های لامپ خلا میباشد که ماکروفر با استفاده از آن حرارت موردنیاز گرم کردن غذا را بدست می آورد.
  • اگر بخواهیم که به صورت علمی توضیح دهیم که لامپ مگنترون چگونه کار میکند، باید بگوییم که این لامپ با استفاده از ولتاژ بالا و قدرت DC بالا، فرکانس متناوبی تولید می کند که نتیجه این فرکانس حرارتی بسیار زیاد میباشد.
  • زمانی که لامپ مگنترون ماکروفر دچار مشکل شود، ماکروفر دیگر نمی تواند غذا ها را گرم کند و عملاً کارایی خود را از دست می دهد.

نشانه های خرابی لامپ مگنترون ماکروفر

نشانه های خرابی لامپ مگنترون ماکروفر

لیست زیر شامل نشانه های خرابی لامپ مگنترون هستند. البته دقت داشته باشید که برخی از نشانه های زیر ممکن است علت دیگری نیز داشته باشند.

در صورتی که نشانه های زیر دال بر خرابی لامپ مگنترون ماکروفر نبود، حتما سایر قسمت های ماکروفر را چک کنید:

  1. در صورتی که مایکروویو کار کند اما غذا را گرم نشود، حتما لامپ مگنترون را بررسی کنید.
  2. بعد از فشار دادن دکمه ی استارت، صدای شدید جرقه می شنوید.
  3. وجود صدای سوت مانند در زمانی که ماکروفر دارد کار میکند.
  4. ماکروفر حرارت و گرما ندارد.
  5. حرارت و گرمای ماکروفر کم است و به اندازه کافی نیست.
  6. از ماکروفر بوی سوختن سیم به مشام میرسد.

علت خرابی لامپ مگنترون ماکروفر چیست؟

دلایل خرابی لامپ مگنترون ماکروفر زیاد نیستند ولی همین دلایل کم تاثیر بسیار زیادی برروی عملکرد ماکروفر میگذارند.

در صورتی که یکی از علت های زیر را در ماکروفر خود مشاهده کردید، حتماً به فکر تعمیر یا تعویض لامپ مگنترون باشید. در غیر این صورت نمی توانید از ماکروفر خود استفاده کنید:

  1. در صورتی که آهنربای لامپ مگنترون از بین برود یا ضعیف شود، این قطعه دچار مشکل میشود و باید نسبت به تعمیر آن اقدام نمود.
  2. اگرکه سر لوله ی اشعه مگنترون دچار آسیب بشود و بشکند، لامپ کارایی خود را از دست میدهد و باید لامپ را به طور کلی عوض کنید چراکه این قطعه غیرقابل تعمیر میباشد.
  3. در مواقعی ممکن است که سیم کشی داخلی لامپ خراب شود. از آنجایی که سیم کشی لامپ بسیار حساس تعبیه شده است، راهی جز تعویض لامپ قدیمی با لامپ جدید باقی نمی ماند.

یکی دیگر از مشکلاتی که می توان برای ماکروفر نام برد، روشن نشدن لامپ ماکروفر است اگر شما نیز با این مشکل دست و پنجه نرم میکنید میتوانید مقاله امداد آی پی را بررسی کرده و مشکل خود را حل کنید.

مشکل در آهنربای لامپ مگنترون

آهنربایی در داخل لامپ مگنترون وجود دارد که اگر این آهن ربا بیش تر از حد نصاب گرم شود ممکن است این آهنربا بشکند. که در این صورت لامپ مگنترون به طور کی از کار افتاده و اشعه ای نیز تولید نمیکند تا غذا با آن گرم شود.

خراب شدن نازل اشعه مگنترون

برای اینکه بفهمید نازل خراب شده است یا نه باید صفحه میکا را جدا کنید، نازل همان میله ی مسی نازک می باشد که در بالای لامپ اشعه مگنترون قرار دارد. اگر بر اثر حرارت بالا این میله ذوب شود شما باید لامپ اشعه مگنترون را به طولی تعویض نمایید.

مشکل در اتصالات و سیم کشی 

برای بالا بودن ایمنی در ماکروفر ها دو میکروسوئیچ قرار دارد که اگر هرکدام از این میکروسوئیچ ها به صورت سری بسته نشده باشد دچار اختلال، قطعی و اتصالات می شود که این مورد باعث از کار افتادن اشعه ی لامپ مگنترون می شود. شما باید به صورت کامل و دقیق به بررسی میکروسوئیچ بپردازید و در نهایت در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

البته دقت داشته باشید که دلایل دیگری نیز وجود دارند ولی دلایل بالا متداول ترین دلایل خرابی لامپ مگنترون ماکروفر می باشند.

برای آموزش دیدن تعمیر خاموش نشدن ماکروفر می توانید به مقاله های امداد آی پی مراجعه کرده با به تعمیر کاران مجرب بسپارید.

تست خرابی لامپ مگنترون ماکروفر

تست خرابی لامپ مگنترون ماکروفر

برای اینکه از خرابی لامپ مگنترون ماکروفر مطمئن شوید 2 راه حل وجود دارد که در ادامه به بررسی این دو گزینه میپردازیم.

راه حل اول تست خرابی لامپ مگنترون ماکروفر:ابتدا سیم های متصل به مگنترون را علامت گذاری کنید تا بدانید هر سیم به کجا و به کدام قسمت متصل می شود. در مرحله بعدی سیم های خود را از جایگاه ها آن ها جدا کنید. در این مرحله اهم متر را برروی کمترین اندازه خود قرار دهید. اهم میان پایانه های مگنترون را اندازه گیری کنید. در مرحله بعدی پراب های اهم متر را برعکس کنید و دوباره پایانه های مگنترون را اندازه گیری نمایید. دقت داشته باشید که مقدار اهمی که اهم متر نشان میدهد، باید کمتر از یک اهم باشد.

 راه حل دوم تست خرابی لامپ مگنترون ماکروفر:در این روش ابتدا اهم سنج خود را در بالاترین اندازه خود تنظیم کنید. یکی از پراب های اهم متر را به یکی از ترمینال های لامپ متصل کنید،‌ پراب دیگر اهم متر را نیز به بدنه نگه دارنده لامپ مگنترون وصل کنید. در مرحله آخر مقدار اهمی که اهم متر باید نشان دهد، مقدار ماکسیمم یا حداکثر میباشد. به عبارتی بهتر شما باید یک مدار باز را مشاهده کنید.

در صورتی که یکی از دو آزمایش بالا نتیجه مطلوب نداشت، باید لامپ مگنترون خود را عوض کنید.

نکات مهم درباره تعویض مگنترون ماکروفر

قبل از اینکه بخواهید لامپ خود را تعویض کنید، نکات زیر را رعایت کنید تا دچار مشکل نگردید:

  1. مراقب باشید به سیم هایی که از پشت ترانس ولتاژ به لامپ مگنترون متصل هستند، دست نزنید چراکه ممکن است دچار برق گرفتگی و شوک الکتریکی گردید.
  2. فیوز حرارتی و سایر اجزای لامپ قبلی را از جایگاه لامپ جدا کنید.
  3. از صحت ورق میکا که در درون ماکروفرر و جلوی لامپ قرار دارد، مطمئن شوید. در صورتی که این ورق خراب شده است آنرا عوض کنید.
  4. بهتر است که ورق میکا را تعویض کنید، چراکه ورق میکا خراب باعث به وجود آمدن جرقه در ماکروفر میشوند.
  5. حاشیه دهانه جایگاه لامپ مگنترون را چک نمایید. در صورتی که این قسمت خراب شده باشد یا زنگ زده باشد یا اینکه تغییر شکل داده باشد، باعث نشت اشعه میشود و این موضوع باعث میگردد که لامپ مگنترون سالم نیز خراب گردد.
  6. به عنوان نکته آخر به این موضوع دقت داشته باشید که هیچگاه لامپ مگنترون را بیرون از ماکروفر تست نکنید.

نتیجه گیری درباره علت خرابی لامپ مگنترون ماکروفر

نتیجه گیری درباره علت خرابی لامپ مگنترون ماکروفر

از مطالب ارائه شده در این مقاله آموزشی میتوان دریافت که خرابی لامپ مگنترون ماکروفر به قطعات داخلی دستگاه و مشکلات پیش آمده برای آن ها ارتباط دارد. همچنین دانستیم که درصورت خرابی این قطعه در ماکروفر عملا کارکرد ماکروفر که گرم کردن غذا میباشد دچار اختلال می شود.علاوه بر این موضوعات همانطور که در ابتدا اشاره کردیم این قطعه از اهیمت زیادی برخوردار است به همین دلیل برای تعویض آن و تعمیر ماکروفرحتماً به تعمیرکار حرفه ای نیاز دارید. همچنین دقت داشته باشید که این قطعه قابل تعمیر نیست و حتماً باید تعویض گردد.


امتیاز
دیدگاهی بنویسید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید
کامنت خود را وارد کنید
به مشاوره نیاز دارید؟
تماس بگیرید 021-91093903
فرم درخواست تعمیر