021-91093903
ثبت درخواست تعمیر
logo

امداد آی پی

نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-91093903

علل خرابی ترموکوپل اجاق گاز

علل خرابی ترموکوپل اجاق گاز

اجاق گازها که از زمان قدیم تا به امروز جز یکی از لوازم آشپزخانه به شمار می‌روند، وظیفه پخت غذا و گرم کردن آن را برعهده داشتند. اجاق گازها دارای اجزا و قطعاتی هستند که ممکن است این قطعات دچار مشکل شوند و موجب گردند که اجاق گاز به درستی کار نکند. یکی از اجزایی که در اجاق گازها نقش مهمی را ایفا می‌کند، ترموکوپل است. در این مقاله درباره ترموکوپل و علل خرابی ترموکوپل اجاق گاز صحبت کرده‌ایم.

کاربران گرامی؛ چنانچه نظر یا تجربه به خصوصی در مورد علل خرابی ترموکوپل در اجاق گاز دارید به شما توصیه می کنیم تا در این مقاله با تعمیرکاران لوازم خانگی امداد آی پی همراه باشید.

ترموکوپل چیست و نحوه عملکرد ترموکوپل در اجاق گاز چگونه است؟

ترموکوپل قطعه‌ ایست که برای هشدار و حفظ ایمنی در دستگاه‌ها به کار می‌رود. ساختمان داخلی آن از آلیاژی است که در برابر حرارت 200 درجه می‌تواند حدود چند میلی‌ولت برق تولید نماید. توسط این قطعه برق به قطعه‌ ای دیگر به نام بوبین منتقل می‌شود و بوبین را فعال می‌کند.

نقش این قطعه در اجاق گاز این است که با کمک بوبین در زمان خاموش شدن خودکار گاز، شیرگاز را قطع کرده و از حوادثی چون آتش‌سوزی در اثر نشت گاز جلوگیری می‌کند؛ در ادامه به بررسی علل خرابی ترموکوپل اجاق گاز می پردازیم.

3 علت اصلی خرابی ترموکوپل اجاق گاز

احتمال خراب شدن این قطعه نیز مانند دیگر قطعات امری اجتناب‌ناپذیر است. خرابی ترموکوپل دلایل مختلفی را می‌تواند به همراه داشته باشد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سوختن محل ترموکوپل
  • پیچیدن بوی گاز در محیط پس از خاموش کردن گاز
  • قطع نشدن جریان گاز در صورتی که شعله گاز با عواملی چون سررفتن غذا و یا وزش باد خاموش شده باشد.

که این علل می‌توانند در گاز مواردی چون: روشن نماندن شعله اجاق گاز، روشن نماندن فر در اجاق گاز، شعله کم اجاق گاز، درست نسوختن شعله اجاق گاز و … را به همراه داشته باشند.

نحوه عیب‌یابی ترموکوپل در اجاق گاز

برای اینکه بتوان مشکل ترموکوپل را به راحتی حل کرد، باید ابتدا مشکلی که باعث خرابی آن شده است را پیدا کرده و سپس برای رفع آن اقدام کنید.

  • برای عیب‌یابی ترموکوپل بهتر است که اول محل قرار گرفتن اتصال دو فلز ترموکوپل را چک نمایید. در صورتی که آثاری از سوختگی و یا جدا شدن دوفلز از هم وجود نداشت به سراغ عوامل دیگر بروید.
  • برای عیب‌یابی موارد دیگر اجاق گاز را روشن کرده و بعد از چند دقیق آن را توسط یک وسیله مثل باد بزن خاموش کنید. در این صورت اگر جریان گاز قطع شد، ترموکوپل سالم بوده و در صورتی که گاز همچنان جریان داشت می‌توان گفت که مشکل از ترموکوپل است و باید درست شود.
  • در صورتی که گاز را خاموش می‌کنید و بعد از خاموشی بوی گاز در محیط می‌پیچد نیز می‌توان علت آن را خرابی ترموکوپل دانست.

نحوه تست ترموکوپل در اجاق گاز

برای تست و بررسی علل خرابی ترموکوپل اجاق گاز لازم است که از یک بوبین سالم استفاده نمایید. در این روش تست انتهای ترموکوپل را به بوبین وصل کرده و سر ترموکوپل را حرارت دهید و سپس هسته بوبین را به داخل فشار دهید و 20 تا 30 ثانیه نگه دارید. در صورتی که هسته پس از رها کردن در جای باقی ماند ترموکوپل سالم بوده و در غیر این صورت ترموکوپل خراب است. البته ناگفته نماند که برای این تست باید با یک سیم رابط هادی قسمت بیرونی بدنه ترموکوپل را به بدنه بیرونی بوبین متصل کرده تا آزمایش گفته شده درست صورت گیرد.

اما راحت‌ترین راه برای تست ترموکوپل این است که سر آن را 20 الی 30 ثانیه حرارت دهید و سپس انتهای آن را به یک بلندگوی کوچک متصل کنید. اگر صدایی از بلندگو به گوش رسید، نشان می‌دهد که ترموکوپل سالم بوده و جریان الکتریکی نشانه‌ای برای این صدای به وجود آمده است.

آموزش تعمیر ترموکوپل در اجاق گاز

در این بخش از مقاله علل خرابی ترموکوپل اجاق گاز قصد داریم تا به بررسی و آموزش گام به گام تعمیر ترموکوپل اجاق گاز در منزل بپردازیم.

  • برای تعمیر و یا تعویض ترموکوپل اجاق گاز باید اتصال گاز را از برق جدا نمایید.
  • شیر ورودی گاز را برای جلوگیری از حوادث ببندید.
  • با استفاده از یک پیچ‌گوشتی پیچ‌های صفحه گاز  را باز کنید.
  • سپس صفحه گاز را به آرامی بلند نمایید.

با برداشتن صفحه تعداد زیادی سیم را مشاهده می‌کنید. از آنجایی که هر شعله برای خود دارای ترموکوپلی مجهز است، از این رو ترموکوپل شعله‌ای که خراب است را پیدا کرده و یک سر آن را که به بوبین وصل است، خارج کرده و سر دیگر را نیز به داخل فشار داده و ترموکوپل را به بیرون بکشید و ترموکوپل جدید را طبق مراحل قبل در جای ترموکوپل خراب جای‌گذاری نمایید. صفحه گاز را در جای خود گذاشته و پیچ‌ها را بسته و شیر گاز را باز و سیم برق را وصل کنید.

تعمیر ترموکوپل اجاق گاز توسط کارشناسان امداد آی پی

در این مقاله به علل معیوب بودن ترموکوپل اجاق گاز پرداختیم و همچنین به تعویض ترموکوپل در منزل اشاره کردیم. در آخر باید گفت که اگر تجربه کافی در تعمیرات لوازم برقی ندارید، ممکن است برای تعمیر به مشکل برخورد کنید و باعث قطعی سیم‌ها در اجاق گاز شوید. پس برای اینکه تعمیر و یا تعویض ترموکوپل به راحتی و با خیالی آسوده انجام شود، بهتر است که تعویض ترموکوپل اجاق گاز خود را به دست کارشناسان و متخصصانی که در این زمینه تجربه کافی دارند، بسپارید. کارشناسان آی پی امداد می توانند برای تعمیر اجاق گاز در محل حاضر شده و مشکل آن را رفع کنند.


امتیاز
دیدگاهی بنویسید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید
کامنت خود را وارد کنید
به مشاوره نیاز دارید؟
تماس بگیرید 021-91093903
فرم درخواست تعمیر