021-91093903
ثبت درخواست تعمیر
logo

امداد آی پی

نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-91093903

علت روشن نشدن فرگاز

علت روشن نشدن فرگاز

فر اجاق‌گاز وسیله‌ ایست که برای پخت و پز غذاها و شیرینی‌های متنوع و البته خاص و یا برای تکمیل فرآیند پخت غذاها از آن استفاده می‌شود. امروزه وابستگی افراد به دلیل استفاده از غذاهای فست فودی و انواع کیک و شیرینی به فر بیشتر شده است. اما از آنجایی که فرها مکانیسم نسبتا ساده‌ای دارند، در طول مدت استفاده از فرها این دستگاه نیز ممکن است مانند دیگر لوازم خانگی دچار مشکل شود. روشن نشدن فر گاز یکی از مواردیست که ممکن است در فرها اتفاق بیافتد در این مقاله به علت روشن نشدن فرگاز پرداخته‌ایم.

کاربران گرامی؛ چنانچه نظر یا تجربه به خصوصی در مورد علت روشن شدن فرگار دارید می توانید با به اشتراک گذاشتن نظر خود در بخش دیدگاه ها به صورت آنلاین به گفتمان با تعمیرکاران لوازم خانگی امداد آی پی و دیگر کاربران بپردازید.

6 علت اصلی روشن نشدن فرگاز

روشن نشدن فرگاز می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد که در زیر 6 دلیل اصلی که موجب عدم روشن شدن فرگاز می‌شود، آمده است:

  • خراب شدن ترموستات
  • بروز مشکل در ترموکوپل
  • مسدود شدن پیلوت
  • تهویه نامناسب و داغ کردن فر
  • بروز ایراد در تایمر فر اجاق گاز
  • عدم گازرسانی کامل به مشعل‌ها

بررسی هر یک از علل روشن نشدن فر گاز

در ادامه مقاله به بررسی هر یک از علل روشن نشدن فرگاز که در بالا به آنها اشاره کردیم، پرداخته‌ایم.

خراب شدن ترموستات و ارتباط آن با روشن نشدن فرگاز

ترموستات در فر اجاق‌گاز وظیفه دارد تا از داغ شدن بیش از حد دستگاه و آسیب رسیدن به شعله‌ها و بدنه در اثر گرما محافظت نماید. در صورتی که ترموستات فر خراب شود، وظیفه خود را به خوبی انجام نداده و فر با خراب بودن ترموستات به طور نگهانی خاموش می‌گردد.

بروز مشکل در ترموکوپل و ارتباط آن با روشن نشدن فرگاز

ترموکوپل که بین فندک شعله و ورودی جریان گاز قرار دارد، وظیفه کم کردن شعله در زمانی که فر در حد معینی گرم شده؛ برعهده ترموکوپل است تا دمای فر در حالت ثابتی قرار بگیرد. در صورتی که ترموکوپل سرد شود موجب خاموشی و حتی روشن نشدن فر گاز می‌گردد.

مسدود شدن پیلوت چگونه می تواند منجر به روشن نشدن فرگاز شود؟

مسدود شدن پیلوت یکی از دلایل مهم در روشن نشدن فر گاز است. رنگ شعله پیلوت در صورتی که مشکلی نداشته باشد، آبی و ارتفاع شعله بیشتر از 6 میلی‌متر است. اگر رنگ شعله آبی نباشد و یا ارتفاع شعله کمتر از مقدار ذکر شده باشد، موجب روشن نشدن فرگاز می‌گردد.

تهویه نامناسب و ارتباط آن آن با روشن نشدن فرگاز

در صورتی که اکسیژن کافی داخل فر وجود نداشته باشد، دمای دستگاه آنقدر بالا می رود تا ترموستات دستور خاموشی فر را صادر کند. از این رو تهویه نامناسب و حبس شدن هوا در فر می‌تواند از دیگر علل روشن نشدن فر گاز باشد.

بروز ایراد در تایمر فر اجاق گاز چگونه می تواند موجب روشن نشدن فر گاز شود؟

تایمر در فر اجاق‌گاز باعث می‌شود تا بین اجزای فر و اجاق‌گاز هماهنگی ایجاد گردد. اگر تایمر فر خراب شود این هماهنگی در بین اجزا اتفاق نیفتاده و در نتیجه تایمر دستور خاموش شدن فر را صادر می‌کند.

عدم گازرسانی کامل به مشعل ها و تاثیر آن روی روشن نشدن فر

گاهی اوقات به دلیل رسوب گرد وخاک و چربی مشعل‌های فر مسدود شده و این امر موجب گرفتگی سوراخ ها در مشعل و روشن نشدن یکدست شعله می‌شود که بر این اساس روشن نشدن فرگاز را به همراه دارد.

عیب‌یابی و تعمیر مشکل روشن نشدن فرگاز

در بالا همه عوامل روشن نشدن فرگاز را مورد بررسی قرار دادیم. برای تعمیر روشن نشدن فرگاز ابتدا باید به عیب‌یابی آن پرداخته و با توجه به ایرادی که در دستگاه به وجود آمده؛ برای تعمیر و حل مشکلات ذکر شده چاره‌ای بیاندیشیم.

  • برخی از این مشکلات در منزل و توسط فرد مصرف‌کننده به راحتی قابل حل هستند. به طور مثال: در صورتی که مشکل از عدم گازرسانی به مشعل‌ها باشد؛ می توان به راحتی مشعل را جدا کرده و آن را تمیز نمود. یا در صورتی که مشکل از پیلوت باشد، می‌توان دستگاه را خاموش کرده و بعد از اینکه خنک شد، قاب پیلوت را برداشته و با استفاده از یک وسیله تیز و باریک مانند: خلال دندان سوراخ‌های گرفته پیلوت را تمیز کرد.
  • اما اگر با عیب‌یابی دریافتید که مشکل از ترموستات فر اجاق‌گاز، تایمر دستگاه، ترموکوپل و خرابی‌هایی از این قبیل است که تعویض و یا تعمیر آن کار راحتی نیست، باید از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

رفع مشکل روشن نشدن فر گاز توسط کارشناسان آی پی امداد

تعمیر فر اجاق گاز به مهارت و تجربه زیادی احتیاج دارد. در صورتی که با انجام موارد مذکور ایرادات موجود برطرف نشد؛ حتما از یک تعمیرکار کار بلد برای تعمیر و عیب‌یابی فراجاق گاز درخواست کمک نمایید. کارشناسان آی پی امداد می‌توانند مشکل روشن نشدن فرگاز شما را در منزلتان با کمترین هزینه در اسرع وقت انجام دهند. کافیست که شما به تعمیرکاران آی پی امداد اعتماد کرده تا دستگاهتان با استفاده از قطعات فابریک که دارای ضمانت‌نامه رسمی نیز هستند، تعمیر شود.


2/5 - (1 امتیاز)
2 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
    avatar
    Kosar 01 تیر 1400

    سلام خسته نباشید من فر اجاق گاز رو روشن میکنم میام این طرف خودبه خود خاموش میشه

    پاسخ دادن
      avatar
      مهدی ایرانی 05 تیر 1400

      فن و بوبینای فر باید چک شود

      پاسخ دادن
دیدگاهی بنویسید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید
کامنت خود را وارد کنید
به مشاوره نیاز دارید؟
تماس بگیرید 021-91093903
فرم درخواست تعمیر