021-91093903
ثبت درخواست تعمیر
logo

امداد آی پی

نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-91093903

دلایل سوختن فیوزهای ماکروفر

دلایل سوختن فیوزهای ماکروفر

مایکروفر یا مایکروویو از جمله وسایل برقی کاربردی در آشپزخانه است که امروزه در بیشتر خانه ها پیدا می‌شود. نسل های قدیمی و اولیه مایکروفر دچار مشکلات زیادی می‌شدند. ولی با پیشرفت تکنولوژی و ایجاد تغییرات در ساختار این دستگاه، بیشتر این مشکلات از بین رفتند. اما برخی از مشکلات قدیمی هنوز هم برای ماکروفرها رخ می‌دهند. عملکرد آنها تحت تاثیر این مشکلات قرار می‌گیرد. یکی از این مشکلات سوختن فیوزهای ماکروفر می‌باشد. سوختن مایکروفر اتفاق معمولی است. تنها در شرایطی که مایکروفر شما در مجاورت یکی از دلایل زیر به صورت مداوم قرار بگیرد. امروز با سایت ما همراه شوید تا با دلایل سوختن فیوزهای ماکروفر آشنا شوید و بتوانید این مشکل را برطرف کنید.

کاربران گرامی، چنانچه نظر و یا تجربه ای در زمینه دلایل سوختن فیوزهای ماکروفر دارید، می توانید با به اشتراک گذاشتن نظر خود در بخش دیدگاه ها در انتهای همین مقاله به گفتمان با متخصصین امداد آی پی بپردازید.

دلایل سوختن فیوزهای ماکروفر چیست؟

دلایل سوختن فیوزهای ماکروفر چیست؟

سوختن فیوز های ماکروفر علت ها و دلایل زیادی دارد؛ که هرکدام از آن ها باید به صورت جداگانه بررسی شوند. دقت داشته باشید که حتی برندهای خوب و باکیفیتی مانند ال جی نیز دچار این مشکل می‌شوند. به طور کلی سوختن فیوزهای ماکروفر به 3 قطعه خاص در ماکروفر ارتباط دارد. در صورتی که یکی از 3 قطعه خراب شده باشد و نتوانند کار خود را به درستی انجام دهند، فیوز های ماکروفر می سوزند. این سه قطعه شامل قطعات دیود، خازن و مگنترون می‌باشند. در ادامه تمامی این قطعات را مورد بررسی قرار می‌دهیم. سپس به شما خواهیم گفت؛ که چگونه مشکلات پیش آمده برای آن ها را برطرف کنید.

ما به شما، کمک گرفتن از یک متخصص را توصیه می‌کنیم؛ علت آن نیز خطرناک بودن تعویض این قطعات است. چرا که خازن و مگنترون معمولا ولتاژ بالایی دارند. بهتر است برای تشخیص مشکلات آنها به تعمیرکاران حرفه ای مراجعه نمایید.

با این حال گاهی مسائل خارجی نیز بر روی سوختن فیوز تاثیراتی دارند. برای مثال؛ ممکن است قطعی توسط فیوز اصلی صورت گرفته باشد. حتی امکان برق گرفتگی و مشکلات پیرامون پریزهای برق نیز وجود دارد. با این حال ما به حوزه تخصص خود باز می‌گردیم؛ و به عیب یابی مشکلات داخلی مایکروفر می‌پردازیم. در حالت کلی، بهتر است؛ با تعمیرکار تماس بگیرید. از مشکلات دیگری که در خرابی های ماکروفر میتوان از آن نام برد باز نشدن درب ماکروفر می باشد شما میتوانید به صفحه دلایل باز نشدن درب ماکروفر مراجعه فرمایید

سوختن دیود

سوختن دیود

اولین قطعه ای که آن را بررسی می‌کنیم، دیود است. وظیفه دیود این است؛ که با کمک خازن برق 220 ولتاژ را تبدیل به برق مورد نیاز مایکروفر نماید. در این فرآیند برق ابتدا از ترانس به مگنترون می‌رود. سپس از سمت مگنترون به سمت خازن و دیود هدایت می‌شود. در مرحله نهایی، دیود برق AC را به برق DC تبدیل می‌کند. برای اینکه تشخیص دهید دیود سوخته است یا خیر، باید موارد زیر را بررسی کنید:

  1. در صورتی که ماکروفر روشن است ولی غذا گرم نمی شود، دیود خراب شده است.
  2. زمانی که مایکروفر روشن است، دچار اتصالی می شود. در این صورت صدای اتصالی در ماکروفر شنیده می شود و ماکروفر به صورت ناگهانی خاموش می‌شود.
  3. برای رفع این مشکل باید دیود قدیمی را با دیود جدید عوض کنید. زیرا دیود غیرقابل تعمیر است. برای این کار پیشنهاد می‌شود؛ که از تعمیرکار متخصص کمک بگیرید. چراکه عوض کردن دیود به دقت و مهارت نسبتاً زیادی نیاز دارد. در صورتی که مرحله ای را اشتباه انجام دهید؛ به باقی قطعات ماکروفر نیز آسیب می‌رسانید.

اگر میخواهید در رابطه با علت گرم نشدن غذا در ماکروفر اطلاعات بیشتری کسب کنید به مقاله امداد ای پی مراجعه فرمایید

سوختن خازن

در این مرحله به بررسی قطعه دیگری که در سوختن فیوزهای ماکروفر نقش دارد؛ می‌پردازیم. خازن، به عنوان یک قطعه کمکی به دیود کمک می کند؛ تا برق AC را به برق DC تبدیل نماید. البته وظیفه اصلی خازن این است؛ که برق AC را در خود ذخیره کند. زمانی که ماکروفر روشن می‌شود و شروع به کار می کند؛ خازن برق ذخیره شده در خود را آزاد می‌کند. برق آزاد شده گرمای مورد نیاز برای گرم کردن غذا را تامین نماید. همچنین وظیفه خازن این است که برق شهری را به سمت مگنترون هدایت کند.

حال وقت آن رسیده است که با نحوه عیب یابی این قطعه و علت سوختن فیوز ماکروفر نیز آشنا شوید. اول از همه بد نیست بدانید که عیب یابی این قطعه نیازمند دقت و مهارت فنی زیادی می‌باشد. در ادامه نشانه های متداول خرابی خازن را برای شما شرح داده ایم:

  • مایکروفر شروع به کار کرده است ولی کار خود را انجام نمی‌دهد و غذا را گرم نمی‌کند.
  • سر و صدای زیادی در ماکروفر ایجاد شده است.
  • از مایکروفر دود خارج می‌شود و بوی سوختگی به مشام می‌رسد.
  • دقت داشته باشید که برای رفع این مشکل حتماً باید خازن را تعویض نمایید. البته این کار باید توسط تعمیرکار انجام شود.

خرابی مگنترون

خرابی مگنترون

آخرین قطعه ای که باید مورد بررسی قرار بگیرد؛ لامپ مگنترون است. وظیفه لامپ مگنترون این است؛ که برق ورودی به ماکروفر را تبدیل به گرما کند. در صورتی که این قطعه خراب شود؛ ماکروفر نمی‌تواند گرمای مورد نظر خود را به دست بیاورد. در نتیجه مواد غذایی گرم نمی‌شوند. این قطعه می‌تواند به سایر قطعات ماکروفر و حتی خود شما نیز آسیب وارد کند. پس حتماً نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

لامپ مگنترون حتماً باید توسط تعمیرکار حرفه ای و مجرب مورد بررسی قرار بگیرد. زیرا قطعه خطرناکی است. مهمترین نشانه خرابی مگنترون این است؛ که ماکروفر دیگر عملکرد سابق خود را ندارد؛ و نمی تواند مواد غذایی را گرم کند. به عنوان آخرین نکته در مطلب دلایل سوختن فیوزهای ماکروفر دقت داشته باشید؛ که لامپ مگنترون باید زمان روشن بودن مایکروفر بررسی شود. به ویژه در زمانی که می‌خواهد غذایی را گرم کند.

منفجر شدن فیوز مایکروفر هنگام باز کردن درب

در برخی موارد، ممکن است متوجه شوید که فیوز مایکروفر شما دقیقاً در حین باز کردن درب دستگاه منفجر می‌شود. این نشانه ای است مبنی بر اینکه سوئیچ درب ممکن است با آن ارتباط داشته باشد. سوئیچی که روی درب مایکروفر پیدا است؛ مانند سایر وسایل نیست. کلیدهای مایکروفر چندین هدف را انجام می‌دهند؛ که هر یک برای عملکرد ایمن دستگاه بسیار حیاتی هستند.

  1. در مرحله اول، سوئیچ درب تضمین کننده کار کردن مایکروفر فقط در زمان های بسته بودن درب آن است. این مانع از قرار گرفتن هر کسی در نزدیکی دستگاه مایکروفر خطرناک می‌شود. به یاد داشته باشید. سوئیچ ها برای عبور جریان برق از مدار باز می‌شوند. همچنین برای جلوگیری از جریان برق بسته می‌شوند. سوئیچ دری که گیر می‌کند؛ نمی‌تواند کاری خود را انجام دهد. با باز شدن درب منجر به منفجر شدن فیوز می شود. این اتفاق به عنوان یک اقدام ایمنی برای محافظت از دستگاه و کاربران آن است.
  2. در نهایت، اگر سوئیچ درب مایکروویو را به‌تازگی تعمیر یا تعویض کرده باشید؛ ممکن است مشکلی پیش بیاید. ممکن است شما یا تکنسین به طور تصادفی کلیدها را به اشتباه سیم کشی کرده باشید. بنابراین هر زمان که در مایکروفر را باز کنید؛ باعث سوختن فیوز مایکروفر خواهد شد.
  3. تعمیر این مورد با تعویض کلیدهای درب مایکروفر صورت می‌گیرد. این کار نسبتاً ساده است. با این حال، امواج مایکروفر هنوز خطرناک هستند. زیرا همانطور که قبلاً ذکر شد؛ به خازن های ولتاژ بالا متکی می‌باشند. برای اطلاع از نشتی اشعه های ماکروفر نیز میتوانید به صفحه بررسی مشکلات نشتی اشعه ماکروفر مراجعه فرمایید

نتیجه گیری از دلایل سوختن فیوزهای ماکروفر

به صورت کلی 3 قطعه هستند؛ که باعث به وجود آمدن این مشکل سوختن فیوزهای ماکروفر می شوند. این 3 قطعه شامل قطعات دیود، خازن و لامپ مگنترون می‌باشند. شما باید هرکدام از این 3 قطعه را به صورت جداگانه بررسی نمایید. با اینکه هرکدام از این 3 قطعه نشانه های خرابی مخصوص خود را دارند. ولی بین این نشانه ها یکی از آن ها مشترک است. این نشانه، گرم نشدن غذا توسط ماکروفر است. باید دقت داشته باشید که از آنجا که این قطعات با برق در ارتباط هستند؛ در هنگام بررسی آن ها، نکات ایمنی را رعایت نمایید.

در صورتی که در هنگام بررسی اشتباهی انجام دهید؛ ممکن است که به خودتان یا دستگاه صدمه وارد کنید. پیشنهاد می‌شود که برای بررسی این قطعات از تعمیرکار مجرب استفاده نمایید. تعمیرکاران سایت امداد آی پی می‌توانند به سرعت مشکل شما را حل نماید و خدمات تعمیرات ماکروفر را در اختیارتان قرار دهند. در صورتی که سوالی در رابطه با دلایل سوختن فیوزهای ماکروفر دارید؛ می‌توانید آن ها را در بخش نظرات وارد کنید. کارشناسان ما به سوالات شما در سریع ترین زمان ممکن پاسخ می‌دهند.


امتیاز
دیدگاهی بنویسید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید
کامنت خود را وارد کنید
به مشاوره نیاز دارید؟
تماس بگیرید 021-91093903
فرم درخواست تعمیر