021-91093903
ثبت درخواست تعمیر
logo

امداد آی پی

نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-91093903

دلایل عدم باز شدن درب ماکروفر

دلایل عدم باز شدن درب ماکروفر

همانطور که می دانید ماکروفر یکی از وسایل مهم و ضروری منزل به حساب می آید، پس باید در تعمیر ماکروفر و نگهداری آن کوشا باشیم. مایکروفر را می توان یکی از لوازم کاربردی در هر آشپزخانه ای دانست که وظیفه پخت یا گرم کردن مواد غذایی را به عهده دارد.یکی از مشکلاتی که ممکن است در استفاده از مایکروفرها یا مایکروویو ها برای شما رخ دهد این است که درب دستگاه قفل شده و باز نشود. اگر درب مایکروویو شما باز نمی شود، پیش از هر کار باید این مشکل را عیب یابی کنید و ببینید که این مشکل از کجا آب می خورد و بعد از آن راهکارهای حل مشکل را پیش بگیرید. به همین دلیل در این مطلب از سایت امداد ای پی با معرفی دلایل عدم باز شدن درب ماکروفر همراه شما هستیم.

در ابتدا از شما دعوت می  کنم که بیشتر درباره نحوه کار کردن ماکروفر مطالعه کنید.

کاربران گرامی؛ چنانچه نظر و یا تجربه به خصوص در مورد علت باز نشدن درب ماکروفر دارید می توانید با به اشتراک گذاشتن نظر خود در بخش دیدگاه ها در انتهای همین مقاله به گفتمان با متخصصین امداد آی پی بپردازید.

 

رایج ترین دلایل باز نشدن درب مایکروفر 

خراب شدن درب ماکروفر

اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید باید بگوییم که راه حل شما اینجاست. پیش از معرفی این دلایل باید بدانید که مشکل بازنشدن درب مکروفر یک مشکل شایع  و رایج است که ممکن است بسیاری از ما با آن رو به رو شویم. مشکلات بسیاری مانند روشن نشدن ماکروفر را ممکن است تجربه کنید، پس نگران نباشید و با ارامش مشکل را حل کنید.

اگر نمی توانید خودتان اقدام به عمل کنید می توانید با تعمیرکاران مجرب امداد ای پی تماس گرفته و از آن ها درخواست کمک کنید.در غیر اینصورت به سراغ مطالعه ادامه این مطلب آموزشی بروید چرا که در ادامه این مطلب دلایل باز نشدن درب ماکروفر و روش برطرف کردن آن ها را برای شما معرفی کرده ایم.

خرابی دکمه یا اهرم قفل درب از دلایل باز نشدن درب ماکروفر

دکمه قفل درب و اهرم آن دو قطعه کوچک اما بسیار مهم در انواع مایکروفر ها هستند که خرابی و بروز مشکل در آن ها می تواند یکی از مهم ترین دلایل عدم باز شدن درب ماکروفر باشد.

در صورتی که بعد از بررسی این دو قطعه متوجه شدید که مشکل از آن هاست می توانید از راهکار زیر برای باز کردن درب دستگاه استفاده کنید:

  • ابتدا باید به اهرم دستگاه دسترسی پیدا کنید به این منظور دستگاه را وصل کرده و کاور و کنترل پنل آن را خارج کنید. در این حالت است که به اهرم قفل درب دسترسی پیدا می کنید. اکنون می توانید اهرم را برای هر نوع مشکلی بررسی کنید.
  • اهرم درب معمولاً دارای یک دسته یا پدال یا دکمه ای است که با چفت درب در تماس است.درصورت قفل شدن درب می توانید این دکمه یا پدال را فشار داده تا قلاب های درب آزاد شوند.هنگامی که قلاب ها آزاد شوند شما می توانید درب مایکروفر را باز کنید.

خرابی فنر درب یکی از علل باز نشدن درب ماکروفر

بطور کلی  دو نوع فنر در مایکروویو وجود دارد:

  • فنر چرخشی مایکروفر یک قطعه بسیار کوچک در مایکروفر است که اهمیت بسیار زیادی دارد و می توان آن را بخشی جدایی ناپذیر از دستگاه دانست.چرا که اگر این فنر بشکند یا آسیب ببیند می تواند علت باز نشدن درب یا عدم بسته شدن درست آن باشد و به هر طریق کارکرد دستگاه را مختل می کند.
  • فنر پیچشی نیز برای بسته نگه داشتن درب دستگاه در هر دو طرف آن تعبیه شده است که یکی از دلایل عدم باز شدن درب ماکروفر مشکل فنر درب دستگاه است.

برای عیب یابی ماکروفر این دو قطعه کوچک باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا منبع تغذیه (برق) دستگاه را قطع کنید.
  • سپس پانل های درب را خاموش کنید.
  • فنر ها در انتهای درب قرار گرفته اند و شما می توانید به آسانی آن ها را بررسی کنید.
  • دقت کنید که آن ها علائم سایش و پارگی یا هر نوع آسیب دیدگی نداشته باشند چرا در صورت وجود این علائم باید آن را تعویض کنید.

مشکل در قفل درب از دلایل عدم باز شدن درب ماکروفر

گاها ممکن است مشکل از این قطعات ریز و مهم نباشد و مشکل ساده تری مثل مشکل در قفل درب برای مایکرویو ایجاد شده باشد.از آن جا که یکی دیگر از دلایل عدم باز شدن درب مایکرفر می تواند مشکل در قفل درب باشد،توصیه می شود در روند عیب یابی حتما آن را بررسی کنید.برای این کار باید نکات زیر را بدانید:

  • قفل درب مایکرویو شامل دو قلاب است که از درب بیرون می آیند.
  • این قفل ها در نگهدارنده سوئیچ درب نصب می شوند که در بالای قاب دستگاه تعبیه شده است.
  • برای رسیدن به قفل درب ، باید دستگاه را جدا کرده و صفحه داخلی درب را بردارید.
  • در این مرحله قفل را به خوبی بررسی کرده و در صورت وجود هرگونه اشکالی نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

خرابی دکمه درب آخرین علت باز نشدن درب مایکروفر[/contents_p]

به طور کلی دو نوع مایکروفر وجود:

  • دسته اول مایکروویو هایی که دارای دکمه های درب هستند و مشکل باز نشدن درب در آن ها بسیار رایج است.
  • دسته دوم مایکروویو هایی که با کشیدن دسته باز می شوند و کمتر از دسته اول دچار مشکلات درب می شوند.

برای حل این مشکل باید ببینید که دستگاه شما از چه نوعی است. اگر ماکروفر از مدل دکمه ای است و حالا با فشار دادن دکمه دیگر در آن باز نمی شود به احتمال زیاد مشکل از خود دکمه است. برای بررسی و عیب یابی در این مرحله نکات زیر را مطالعه کنید:

  • ابتدا مقاومت دکمه را تست کنید .اگر دکمه خیلی راحت و بدون  هیچ مقاومت فشرده شود ، احتمالا سالم است و مشکل از آن نیست.
  • اگر نتوانستید دکمه را به طور کامل فشار دهید  خبر از خرابی مکانیزم درب یا اتصال دکمه می دهد.
  • و در آخر اگر آن را فشار دادید و متوجه مشکل در کلیک کردن آن شدید، باید بدانید که دکمه در ایجاد مکانیسم رهاسازی درب ناتوان شده باشد.در این حالت باید دکمه را تعویض کنید که برای این کار به تعمیرکار نیاز خواهید داشت.

نتیجه گیری از دلایل عدم باز شدن درب ماکروفر

با مطالعه این مطلب آموزشی توانستید که مشکل عدم باز شدن درب ماکروفر را عیب یابی کنید.بعضی از این مشکلات به گونه ای بودند که خود شما قادر به حل آن ها هستید اما بعضی دیگر مانند تعمیر تاچ ماکروفر به افرادی متخصص تر نیاز دارد.چرا که اگر خودتان به این کار اقدام کنید به دلیل نداشتن مهارت و دانش کافی ممکن است به خود یا دستگاه آسیب جدی وارد کنید.به همین دلیل پیشنهاد می شود که با یک تماس با کارشناسان امداد ای پی درخواست نیرو تعمیرکار در محل دهید  تا در اسرع وقت مشکل شما را حل کنند.

خراب شدن قفل درب ماکروفر

خراب شدن قفل درب مایکروفر عواقب زیادی برای کاربر به دنبال خواهد داشت. درب مایکروفرها چندین کارکرد مختلف را در این دستگاه به عهده دارند.

از این رو در صورت چفت نشدن درب ماکروفر باید برای تعمیر آن اقدام کنیم. مسلماً بدون این تعمیر امکان استفاده از آن برای کاربران مقدور نخواهد بود.
از این رو به دنبال معرفی علل خراب شدن قفل درب مایکروفر و راهنمایی های برای تعمیر آن هستیم و عناوین زیر را با هم مرور خواهیم کرد:

عواقب بسته نشدن قفل در مایکروفر

  • همانطور که اشاره کردیم یکی از وظایف مهم درب ماکروفر جلوگیری از خروج امواج مضر برای کاربران است.
  • مایکروفرها با ساطع کردن امواجی با طول موج خاص باعث گرم شدن و پختن غذاها می شوند.
  • در صورت باز بودن درب ماکروفر به هر دلیلی این امواج اجازه خروج پیدا کرده و عواقب خاص خود را ایجاد می نمایند.
    از طرفی ایمنی افراد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
  •  برخورد دست با قسمت های داخلی ماکروفر باعث بروز خطراتی برای کاربران می شود.

همین بسته نشدن درب ماکروفر می تواند دلیلی برای گرم نشدن درست غذا باشد.

عدم چرخش سینی داخل ماکروفر

عدم چرخش سینی داخل ماکروفر

چرا سینی کف ماکروفر نمی‌چرخد؟ سینی گردان در مایکروفر وظیفه‌ی چرخاندن غذا برای پخت یکنواخت را دارد. به غیر از خود سینی سه قطعه دیگر یعنی موتور، کوپلار و ریل در این چرخش دخیل هستند. اگر هر کدام از این‌ها مشکل داشته باشد دیگر نمی‌چرخد و یا چرخش به راحتی و درست انجام نخواهد شد.

سینی توسط یک موتور الکتریکی چرخیده می‌شود و نیروی چرخش از موتور توسط یک کوپلار پلاستیکی انجام می‌شود. برای اینکه سینی به راحتی چرخیده و تعادل داشته باشد یک حلقه چرخ دار زیر آن قرار دارد. این حلقه چرخش را راحت‌تر می‌کند.

موتور گردان

اگر سینی شیشه‌ای مایکروویو‌تان نمی‌چرخد، مهمترین علت می‌تواند موتور درایو باشد. در ماکروفرهایی که دارای سینی گردان هستند، یک موتور توسط کوپلار به سینی وصل شده است. برای دسترسی به موتور، باید ابتدا برق مایکروفر را قطع کرده و پنل زیر را در آورید. اگر موتور صدای خردشدگی می‌دهد یا اصلاً نمی‌چرخد، باید تعویض شود. از یک مولتی‌متر برای تست ترمینال‌های موتور استفاده کنید، اگر اهمی نشان نداد یعنی موتور سوخته و باید عوض شود. اگر اهم دارد ولی موتور کار نمی‌کند، باید تست را در حال روشن بودن مایکروفر انجام دهید که این کار حتماً باید توسط تکنسین متخصص انجام شود.

کوپلار (کوپلینگ)

دومین عامل نچرخیدن سینی کوپلار است. بیشتر مایکروفر دارای کوپلار هستند. کوپلار یک قطعه‌ی پلاستیکی است که به شفت موتور وصل می‌شود. سینی روی این قطعه کاملاً قفل می‌شود. وظیفه‌ی کوپلار انتقال نیروی چرخش از موتور به سینی است. کوپلار جلوی انتقال لرزش‌ها و صدای موتور به سینی را می‌گیرد و باعث می‌شود سنیی خیلی نرم و بدون صدا بچرخد.

برای بررسی خرابی کوپلار، سنیی و حلقه‌ی متحرک آن را در آورید. کاور زیر را هم برای دسترسی بهتر به کوپلار در آورید. بیشتر کوپلارها دارای سه دندانه هستند و به شفت موتور وصل می‌شوند. ابتدا موتور را باز کنید.

ریل کمکی زیر سینی

سومین علت عدم چرخش ماکروفر، ریلی زیر سینی است. این ریل برای حفظ تعادل سینی و کمک به چرخش راحت آن می‌باشد. سینی را در آورید و ریل و چرخ‌های آن‌ها را برای شکستگی، ساییدگی یا خرابی بررسی کنید. تنها راه تعمیر این ریل، تعویض آن است.


امتیاز
دیدگاهی بنویسید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید
کامنت خود را وارد کنید
به مشاوره نیاز دارید؟
تماس بگیرید 021-91093903
فرم درخواست تعمیر