021-91093903
ثبت درخواست تعمیر
logo

امداد آی پی

نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-91093903

علل سوختن فیوز ماکروفر

علل سوختن فیوز ماکروفر

ماکروفر وسیله­ای برای پختن و گرم کردن غذا است. این وسیله می‌تواند در سریع‌ترین حالت ممکن غذای شما را آماده نماید. این وسیله مدرن به دلیل اینکه در مدت زمان بسیار کوتاهی غذا را آماده می‌کند، بسیا ر مورد استقبال قرار گرفته است. از آنجایی که لوازم برقی گاها دچار مشکل می‌شوند؛ ماکروفرها نیز از این قاعده مستثنا نبوده و ممکن است خرابی در آنها اتفاق بیافتد.یکی از مشکلاتی که می‌تواند در عملکرد ماکروفر اختلال ایجاد کند، سوختن فیوز ماکروفر است. در این مقاله می‌خواهیم ضمن آشنایی با فیوز به علل سوختن فیوز ماکروفر بپردازیم.

کاربران گرامی؛ چنانچه پرسش یا نر به خصوصی در مورد سوختن فیوز مایکروفر دارید می توانید با به اشتراک نظر خود در بخش دیدگاه ها در انتهای همین مقاله به گفتمان با متخصصین تعمیرگاه مجاز امداد آی پی بپردازید.

کارایی فیوز ماکروفر چیست؟

فیوز که نقش محافظت از مدار را در یک دستگاه مانند ماکروفر ایفا می‌کند، در واقع قطعه­ایست که یک سیم از جنس فنر از داخل آنها عبور کرده است. این سیم­ها در دمای بالا ذوب می‌شوند. با ایجاد اتصال کوتاه در مدار ماکروفر جریان عبوری از فیوز افزایش پیدا می‌کند. هرچه این جریان بالاتر رود گرمای تولید شده بیشتر می‌شود و در نهایت فیوز ذوب می‌گردد.

معرفی انواع فیوز به کار رفته در ماکروفر

در ماکروفرها دو نوع فیوزحرارتی و فیوز سرامیکی قرار داده شده است که در زیر کارایی هر یک از این فیوزها در ماکروفر آمده است.

فیوز حرارتی: فیوز حرارتی که به آن کات اوت‌ نیز گفته می شود؛ موجب می‌گردد تا دستگاه شما بیش از حد داغ نشود تا میزان داغی دیگر قطعات را خراب نکند. اگر این فیوزهای حرارتی از کار بیفتند،  نیروی برق در ماکروفر قطع می‌شود. این فیوز در داخل کابین ماکروفر و نزدیک به مگنترون (لامپ امواج) قرار دارد.

فیوز سرامیکی: در صورتی که ماکروفر روشن نشود و یا صفحه نمایش آن خالی باشد؛ می‌توان گفت مشکل از فیوز سرامیکی است. این فیوز وظیفه محافظت از دیگر اجزای دستگاه را برعهده دارد. در صورتی که این فیوز از کار بیفتد، جریان برق متوقف شده و ماکروفر غیرفعال می‌شود.

3 علت اصلی سوختن فیوز ماکروفر

سوختن فیوز ماکروفر می تواند تابع علل متفاوتی باشد در این بخش از مقاله علل سوختن فوز ماکروفر قصد داریم تا به رایج ترین و اصلی ترین علل موثر در سوختن فیوز ماکروفر اشاره کنیم.

  • سوختن و یا خراب شدن خازن
  • سوختن و یا خراب شدن دیود
  • اختلال در عملکرد مگنترون

عیب‌یابی سوختن فیوز ماکروویو

در بخش قبل متوجه این موضوع شدیم که یکی از اصلی ترین علل سوخن فیوز ماکروفر خرابی دیود این دستگاه است؛ به احتمال بسیار زیاد شما هم به مانند بسیاری دیگر از افراد اطلاعی از کارای دیود ندارید در این بخش با ما همراه باشید.

  • این قطعه وظیفه یکسوسازی جریان عبوری را دارد.
  • جریان عبوری با مقاومت صفر از آن رصد می‌شود.
  • جریان برگشتی با مقاومت بی‌نهایت در آن رو به رو می‌گردد.
  • دیود وظیفه دارد تا برق AC متناوب را به برق DC مستقیم تبدیل نماید.
  • برق شهری از مسیر ترانس به مگنترون از خازن و دیود عبور می‌نماید.
  • کمک خازن ولتاژ برق شهری را به ولتاژ مورد نیاز دستگاه تبدیل می‌نماید.

عیب‌یابی دیود خراب : در صورتی که در ماکروفر خود با مشکلاتی چون: گرم نشدن غذا، خاموش شدن ناگهانی مایکروفر روبه‌رو شدید می‌توان گفت که دیود ماکروفر شما به مشکل خورده است و در نتیجه باعث سوختن فیوز مایکروفر شده است.

وظیفه یک خازن در ماکروفر عبارتست از:

  • برق ورودی به دستگاه را ذخیره می‌نماید.
  • در زمان شروع به کار کردن ماکروفر این قطعه می‌تواند با آزادسازی برق منجر به گرم شدن و خارج شدن امواج مایکروویو شود.
  • عامل اصلی رسیدن برق به مگنترون است.

عیب‌یابی خازن خراب: در صورتی که ماکروفر با مشکلاتی چون: کار کردن تایمر و گرم نشدن غذا، سر و صدای زیاد یخچال، خارج شدن بوی دود و سوختگی مواجه شد؛ می‌توان گفت که خرابی خازن باعث سوختن فیوز ماکروفر شده است.

رفع مشکل سوختن فیوز ماکروویو در منزل

برای عیب‌یابی علل سوختن فیوز ماکروفر باید عملکرد هر یک از قطعاتی که در بالا گفته شد را مورد بررسی قرار داد و به طور دقیق آن را عیب‌یابی کرد.

  • ابتدا با رعایت نکات ایمنی ماکروفر را از برق جدا کرده و آن را باز نمایید.
  • در اکثر مواقع باید دیودی جدید جایگزین دیود قبلی کنید که بهتر است این کار را به دست تعمیرکاران کاربلد بسپارید.
  • برای رفع این مشکل باید از تعمیرکاران مجرب درخواست کمک نمایید؛ زیرا از آنجایی که وظیفه خازن ذخیره برق است، ممکن است هنگام تعمیر ولتاژ آن کاملا تخلیه نشده و برق گرفتگی به وجود آورد.
  •  و اما در صورتی که مشکل سوختن فیوز در ماکروفر از دیود و خارن آن نبود، می‌توان علت سوختن فیوز ماکروفر را به خرابی و مشکل در مگنترون ربط داد که برای رفع آن، باید دستگاه را به تعمیرکار و متخصص در این زمینه سپرد.

رفع مشکل سوختن فیوز مایکروفر توسط کارشناسان آی پی امداد

برخلاف سایر لوازم خانگی چون تلویزیون، کولرگازی و غیره، عیب­ یابی ماکروفر و تعمیر آن بدون دانش و تخصص کار بسیار خطرناکی است و باید تعمیر ماکروفر را به افراد حرفه­ای و نمایندگی­ های مجاز سپرد. کارشناسان آی پی امداد با داشتن دانش در این زمینه می‌توانند به نحو احسن مشکل ماکروفر شما را بررسی و در جهت رفع آن اقدام کنند. علاوه بر این در صورت هرگونه مشکل در ماکروفر خود می‌توانید از کارشناسان آی پی امداد درخواست کمک برای تعمیر ماکروفر نمایید و در صورتی که ماکروفر نیازی به باز شدن نداشت، مشکل دستگاه را خودتان برطرف کنید.


امتیاز
دیدگاهی بنویسید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید
کامنت خود را وارد کنید
به مشاوره نیاز دارید؟
تماس بگیرید 021-91093903
فرم درخواست تعمیر